צרו קשר
יש לכם שאלה? מלאו את הטופס ונחזור אליכם בהקדם.

    מיכל לוצאטו
    שותפה-מנהלת

    יצרתם אייקון חדיש למכשיר סמארטפון או שעיצבתם גופן חדש ואתם מתלבטים איך להגן עליו? כדאי שתחזיקו אצבעות ותקוו שחוק המדגמים החדש יעבור.

    משרד המשפטים פרסם בתחילת שנת 2013 הצעה מקיפה לשינוי ההסדר החקיקתי הנוגע לרישום מדגמים בישראל.

    ההסדר הקיים, העוסק ברישום מדגמים תעשייתיים בישראל, מושתת על פקודה מנדטורית משנת  1924 (פקודת הפטנטים והמדגמים), אשר מטבע הדברים, אינה מותאמת לשינויים הטכנולוגיים הרבים  שחלו בעיצובם של מוצרים.

    מטרתם של השינויים המוצעים בהצעה זו הינה להתאים את דיני המדגמים בישראל להתפתחות דיני המדגמים בעולם, ולספק מענה הולם להתפתחות הטכנולוגית הגלובאלית, אשר הובילה להיווצרות סוגים שונים של מוצרים חדשים, דוגמת אייקונים (צלמיות),גופנים (פונטים), ותצוגות מסך מעוצבות של מכשירי סמארטפון, שכלל לא היו קיימים ב"עידן הישן".

    הפקודה, כפי שהיא מנוסחת היום, אינה תואמת את עולם העיצוב המתחדש.

    כך למשל, אם בעבר היו מוגשות בקשות לרישום מדגם בגין עיצובים תעשייתיים של תבניות תלת ממדיות המשמשות להטבעת אותיות דפוס, הרי שכיום אין שימוש נרחב לעיצוב זה אשר הוחלף בגופנים (פונטים) ממוחשבים.

    לפי נוסח הפקודה הקיימת, גופנים אלו אינם כשירים לרישום כמדגם מאחר ואינם מוגדרים כ"חפץ" מוחשי. מסיבה זו התעורר קושי ברישום אייקונים ותצוגות מסך כמדגם. 

    מהו בכלל מדגם?

    "מדגם", כפי שמוגדר בפקודה, מגן על העיצוב התעשייתי הכללי של חפץ, ועל פי נוסח הפקודה הינו- "קווי דמות, צורה, דוגמה או קישוט שמייחדים לכל חפץ ע"י תהליך או אמצעי תעשייתי, אם בעבודת יד או במכונה או בפעולה כימית, בצורה נפרדת או מחוברת, הבולטים לעין".

    ניתן להסיק מהגדרה זו כי המדגם נועד להגן רק על מוצרי תעשייה מוחשיים שהינם חדשים ומקוריים ושאינם מוכתבים על ידי שיקולים פונקציונליים. 

    ומה קורה בישראל?

    עד שהצעת משרד המשפטים תיכנס לתוקף, מחלקת המדגמים אינה שוקטת על שמריה וכבר ביצעה שינויים שמטרתם לאפשר רישום מדגמים גם על חפצים לא מוחשיים.

    כך למשל,  ביוני 2013 שונתה התוספת השלישית לתקנות המדגמים, העוסקת בסיווג המדגמים והיא הותאמה לסיווג המצוי בהסכם LOCARNO הנהוג במדינות האיחוד האירופאי.

    סיווג LOCARNO  מונה כ-31 סוגי סחורות הכוללים תתי סוגים. במסגרת שינוי זה, נוסף תת-הסוג 14.04 הנוגע לרישום תצוגות מסך ואייקונים.

    בהמשך לכך, פורסם קובץ הוראות עבודה מעודכן לבחינת בקשה לרישום מדגם וצוין בו כי אין מניעה לרשום מדגם על תצוגות מסך ואייקונים כסחורות עצמאיות, ואף ניתנו הנחיות לבדיקה של בקשות כאלה.

    סוף דבר

    תחום קניין רוחני והתחום המשפטי של קניין רוחני מציב ללא הרף אתגרים חדשים למחוקק. מדינת ישראל הינה מן המתקדמות בעולם בכל הנוגע לפיתוח טכנולוגיות ועיצובים חדשים.

    שינוי החקיקה בתחום המדגמים מתבקש ביותר, לאור ההתפתחות הטכנולוגית הגלובלית העולמית.

    למרות שעדיין לא שונתה פקודת הפטנטים והמדגמים בהתאם להוראות ההצעה, כיום קיימות אפשרויות רבות יותר לאלו המבקשים להגן על עיצוביהם על ידי רישום  מדגם, וזאת לאור הכרת המחוקק בצרכים החדשים שמתעוררים בעקבות התפתחויות טכנולוגיות שונות. 

    מיכל לוצאטו
    שותפה-מנהלת

    מאמרים רלוונטיים

    צוות קבוצת לוצאטו עונה על שאלות והפעם: אילו זכויות קניין רוחני יש לרשום כדי לקבל הגנה?
    ישנן זכויות קניין רוחני אשר לא יכולות להיווצר ללא הליך בחינה ורישום כגון פטנט וזכות מטפחים.ישנן זכויות קניין רוחני אחרות, אשר כדאי לרשום על מנת לקבל הגנה רחבה ככל הניתן, אך הרישום כאמור אינו מנדטורי....
    קרא עוד...
    עו"ד מיכל לוצאטו – בהרצאה על זכויות יוצרים בבית הספר לצילום גליץ
    עו"ד מיכל לוצאטו, ראש תחום זכויות היוצרים בקבוצה וצלמת מקצועית בעצמה, מרצה בבית הספר לצילום "גליץ" על זכויות יוצרים לצלמים ונוגעת בנושאים הבוערים - מה זה קניין רוחני? מה זה שימוש הוגן? מה צריך לדעת לפני שמגישים תביעה? ועוד.
    קרא עוד...
    איך להגן על הסודות שלך? החשיבות של הסכם סודיות
    הסכם סודיות הינו מסמך חוזי מחייב, הנחתם בין שני צדדים או יותר, שמטרתו הגנה על מידע סודי של אחד או יותר מהצדדים, מפני הפצה, חשיפה או שימוש לא חוקיים במידע.מעבר להגדרה המשפטית היבשה, כדאי לזכור...
    קרא עוד...

    אתר זה משתמש בעוגיות בכדי לשפר את ביקורך ולספק לך מידע המותאם לתחומי העניין שלך. למידע נוסף על השימוש שלנו בעוגיות, עיין בהודעת הפרטיות שלנו.

    לא מסכימ/ה