צרו קשר
יש לכם שאלה? מלאו את הטופס ונחזור אליכם בהקדם.

    http://לוצאטו%20לוגו
    צוות לוצאטו

    אם גם אתם נתקלתם לאחרונה בסטטוסים "משפטיים" בהם החברים שלכם מצהירים שהם לא נותנים לפייסבוק רשות לעשות שימוש בתוכן שלהם ותהיתם מה זה בדיוק אומר, הגעתם למאמר הנכון.

    בימים האחרונים פייסבוק מוצפת באלפי סטטוסים בהם המשתמשים מודיעים כי שבעקבות הכללים החדשים של פייסבוק, הם מצהירים שהם לא מעניקים לאף גורם/ישות אחרת זכויות לעשות שימוש בכל תוכן, לרבות תמונות, סרטונים, שירים, סטטוסים וכן בכל מידע אחר, אשר הועלו על ידם לרשת החברתית.

    אומנם פייסבוק מעדכנת את תנאי השימוש מעת לעת, אבל בניגוד למה שאולי משתמע מהסטטוסים הללו, לא באמת מדובר בכלל חדש, אלא בתנאי השימוש והמדיניות של פייסבוק, אשר המשתמשים כפופים אליהם ברגע שהחליטו לפתוח פרופיל פייסבוק ובחרו לעלות מידע ותכנים אל הרשת.

    מהם תנאי השימוש של פייסבוק

    אז לפני שנבין מה המשמעות, אם בכלל, של העלאת סטטוס הצהרתי שכזה, חשוב להבין מה המשמעות של תנאי השימוש של פייסבוק.

    למרות שתנאי השימוש מהווים למעשה "הסכם" בין חברת פייסבוק ובין המשתמשים, מדובר ב"חוזה אחיד", כלומר חוזה סטנדרטי שמיועד להתקשרויות רבות ואשר מנוסח לרוב על ידי צד אחד ומוצג לצד השני כמוצר מוגמר עליו לא ניתן להתמקח, בניגוד לחוזים "רגילים". מסיבה זו, מדינות שונות בעולם, לרבות ישראל, חוקקו חוקים שמטרתם להגן על הלקוחות ולקבוע רגולציה על חוזים מסוג זה ועל התנאים המותרים בהם. אחד מכללים אלו למשל, הוא הכלל לפיו יש לפרש חוזה אחיד לרעת המנסח על מנת לאזן את יחסי הכוחות.

    במסגרת תנאי השימוש של פייסבוק, מוגדר, בין היתר, נושא הזכויות והקניין הרוחני של המשתמש. שם נקבע כי המשתמש מעניק לפייסבוק, רישיון בינלאומי, לא בלעדי, ניתן להעברה, המאפשר הענקת רישיון-משנה, ללא תמלוגים, לשימוש בתוכן המפורסם בפייסבוק, וזאת אך ורק למטרת אספקת ושיפור המוצרים והשירותים של פייסבוק. רישיון זה יסתיים כאשר המשתמש מוחק את התוכן או את החשבון שלו, אלא אם מתקיימים חריגים מסוימים כמו למשל כאשר משתמשים אחרים עשו שימוש בתוכן בהתאם לרישיון והם לא מחקו אותו, או כאשר קיימת מגבלה טכנית למחיקה מידית (פייסבוק מתחייבת למחיקה עד 90 יום).

    אז נכון, מצד אחד משתמע שאנו מעניקים לפייסבוק הרשאה מאוד רחבה לעשות שימוש בתוכן שלנו, אבל מצד שני יש לזכור שמטרת הרישיון היא לאפשר לפייסבוק לפעול ללא חשש מטענות בגין הפרת זכויות קניין רוחני, ולא מדובר במתן רישיון שימוש מסחרי בתכנים המוגנים שלנו.

    איזה שימוש פייסבוק יכולה לעשות ביצירות שלנו?

    כך למשל, אם פייסבוק לא הייתה מקבלת מאיתנו רישיון שימוש, פיצ'ר השיתוף שהיא מאפשרת יכול היה להיחשב כהפרה, או כהפרה תורמת, של זכויות קניין רוחני, היות ופרסום והעמדה לרשות הציבור נחשבים לפעולות בלעדיות אשר נמצאות בבעלות בעל זכות היוצרים בלבד, ולכן ברור כי פייסבוק הייתה צריכה לקבל מהמשתמשים רישיון שימוש מסוים על מנת שתוכל לפעול ללא חששות.

    מצד שני, אנו מעניקים לפייסבוק רישיון ניתן להעברה ל"מטרת-על" של אספקת שירותיה, כך שמדובר ברישיון שימוש רחב עם הגדרות עמומות שבהחלט מעורר סוגיות משפטיות רבות בהקשר של שמירת זכויות קניין רוחני במדינות שונות ברחבי העולם. בישראל סוגיות אלה טרם קיבלו את המענה הראוי וסביר להניח כי עוד ניתקל בפסיקה אשר תידרש לצמצם, או לכל הפחות להגדיר, את היקף ומידת השימוש של רישיון זה, בהתאם לחקיקה והפסיקה בישראל ובכפוף לאמנות וסטנדרטים בינ"ל הנוגעים לשמירת זכויות קניין רוחני, עליהם ישראל מחויבת לשמור.

    המשמעות המשפטית של העלאת סטטוס הצהרתי הנוגד את כללי השימוש של פייסבוק

    אז לאחר שהבנו את המסגרת המשפטית הכללית של תנאי השימוש, נשאלת השאלה מהי המשמעות של העלאת סטטוס הצהרתי אשר למעשה מתנגד לרישיון השימוש לו הסכמנו בעת הרישום וכל עוד אנו ממשיכים להשתמש בשירותי פייסבוק? האם סטטוס אישי יכול לשנות את תנאי השימוש הכלליים של פייסבוק?

    ככל הנראה, ועד שייקבע אחרת בפסיקה או בחקיקה הישראלית, התשובה היא – לא. למרות שיש דיני אינטרנט רבים העוסקים בסוגיה זו.
    כפי שהוסבר, תנאי השימוש מהווים למעשה הסכם בין שני צדדים – חברת פייסבוק והמשתמש. במסגרת הסכם זה נקבעו תנאי הענקת הרישיון בתוכן וכן דרכי סיומו (כמו למשל מחיקת הפרופיל האישי), והצהרה חד-צדדית מצד המשתמש אינה אחת מהדרכים הללו.

    אחת הטענות שניתן לטעון נגד תנאי שימוש אלו היא שמדובר בחוזה אחיד ארוך מאוד, אשר רוב המשתמשים אינם טורחים לקרוא ועל כן אין באמת הסכמה מדעת לתנאים אלו, ויש לפרשם לרעת פייסבוק. מצד שני, אף אחד לא מכריח את המשתמשים לעשות שימוש ברשת הפייסבוק.
    ייתכן שביהמ"ש בישראל יידרשו לסוגיה זו יקבעו תקדימים וסטנדרטים חדשים, אבל עד שזה יקרה יש להתייחס לסיטואציה זו במסגרת דיני החוזים והכלל הבסיסי ש"חוזים יש לקיים".

    אז מה אפשר לעשות אם אתם לא מסכימים לתנאי השימוש?

    למחוק את הפרופיל, למחוק את התוכן, לא להעלות תכנים חדשים ואם אתם ממש נחושים אתם יכולים לנסות ולקחת את פייסבוק לבית המשפט ולהכריח אותה לשנות את תנאי השימוש שלה. בגרמניה, אשר חרדה לפרטיות האזרחים, זה עבד!

    הזכות המוסרית לעולם נשארת

    דבר נוסף שחשוב לזכור הוא שבעוד שאת זכות הקניין הכלכליות שלכם אתם יכולים למכור או להעביר, יש לכם זכות אחת אישית שלא ניתנת להעברה, והיא הזכות המוסרית, שרובכם מכירים כזכות למתן קרדיט על יצירה מוגנת שיצרתם (אך לא רק, זוהי גם הזכות שלא תעשה פעולה פוגענית ביחס לאותה יצירה שיכולה לפגוע בכבוד היוצר).

    כך שגם אם לכאורה נעשה שימוש ביצירה מוגנת שלכם בהתאם לרישיון השימוש של פייסבוק, אבל זכותכם המוסרית הופרה, קמה לכם עילת תביעה בגין הפרת זכות זו. חשוב לציין, כי לא כל תוכן או מידע אשר מועלה לאתר הפייסבוק נכנס בגדר יצירה מוגנת, אשר העתקתה תקנה לבעליה את הזכות לתבוע בגין הפרתה.

    חשוב להכיר – נוהל "הודעה והסרה"

    בהתאם לפסיקה הישראלית והבינ"ל, מפעילי אתרי אינטרנט כפופים גם הם לסטנדרטים של שמירה על זכויות קניין רוחני, ועל כן פייסבוק עצמה מפעילה מנגנון של "הודעה והסרה", אשר מאפשר לבעלי זכויות קניין רוחני לדווח על הפרת זכויותיהם ושימוש בתוכן מפר. במידה ויימצא כי אכן מדובר בשימוש מפר, פייסבוק מחויבת להסיר את התוכן ולעיתים אף לחסום את החשבונות של אותם המפרים.

    כאשר מדובר על קניין רוחני, פטנטים, סימן מסחרי וכדומה מומלץ להיעזר בשירות של עורך דין קניין רוחני המכיר את התחום ועם ניסיון תחום על מנת שיוכל לתת מענה מדוייק ככל שניתן לצרכים שלכם.

    מנגנון זה מהווה כלי לחימה חשוב בהפרת זכויות קניין רוחני ברשת האינטרנט, שכן מלבד הסרת התוכן המפר, קיים האיום של השבתת החשבון המפר, אשר לעיתים מהווה נכס כלכלי בפני עצמו ועל כן על המשתמשים לפעול בזהירות רבה כאשר הם עושים שימוש בתכנים לא מקוריים, אחרת הם עלולים לאבד חשבונות יקרים, תרתי משמע.

    לסיכום

    שיתוף סטטוס הצהרתי כאמור אינו מספק הגנה על זכויות היוצרים שלכם ברשת הפייסבוק והוא למעשה חסר השפעה ביחס לתנאי השימוש.
    עם זאת, למרות שלא תמיד מערכת החוק והמשפט יכולה לספק את הפתרונות הטובים או היעילים ביותר בעולם הטכנולוגי והמהיר שבו אנו חיים, יש לזכור שלנו כמשתמשים עדיין יש שליטה ומנגנונים המאפשרים לנו להגן על זכויותינו.

    אך על מנת לעשות זאת, עלינו להשקיע זמן ומחשבה לגבי התוכן שאנו בוחרים לשתף והפלטפורמה שאנו בוחרים לשתף בה, עלינו ללמוד את כללי הפלטפורמה (כמו למשל מהם תנאי הרישיון, איך אפשר לשנות את הגדרות החשבון והפרטיות, האם קיימים מנגנוני הודעה והסרה יעילים), וכן להבין מהן הדרכים בהן ניתן להגן על התוכן והקניין הרוחני שלנו (למשל בדרך של רישום זכויות ואכיפה אגרסיבית גם מחוץ לרשת האינטרנט).

    האמור אינו מובא כתחליף לקבלת יעוץ משפטי של עורך דין והוא מהווה מידע כללי בלבד, אשר אינו מהווה ייעוץ משפטי מחייב ואין להסתמך עליו בכל צורה שהיא.

    http://לוצאטו%20לוגו
    צוות לוצאטו

    מאמרים רלוונטיים

    צוות קבוצת לוצאטו עונה על שאלות והפעם: אילו זכויות קניין רוחני יש לרשום כדי לקבל הגנה?
    ישנן זכויות קניין רוחני אשר לא יכולות להיווצר ללא הליך בחינה ורישום כגון פטנט וזכות מטפחים.ישנן זכויות קניין רוחני אחרות, אשר כדאי לרשום על מנת לקבל הגנה רחבה ככל הניתן, אך הרישום כאמור אינו מנדטורי....
    קרא עוד...
    איך להגן על הסודות שלך? החשיבות של הסכם סודיות
    הסכם סודיות הינו מסמך חוזי מחייב, הנחתם בין שני צדדים או יותר, שמטרתו הגנה על מידע סודי של אחד או יותר מהצדדים, מפני הפצה, חשיפה או שימוש לא חוקיים במידע.מעבר להגדרה המשפטית היבשה, כדאי לזכור...
    קרא עוד...
    רישיון (LICENSE) ככלי למסחור קניין רוחני
    בתהליך של מסחור קניין רוחני, אנו למעשה מוציאים את נכסי הקניין הרוחני לשוק ויוצרים בעזרתם זרם הכנסות חדש. כך, זכויות קניין רוחני עשויות לספק לבעליהן תועלת מעבר למימוש ישיר של הזכויות, וזאת על ידי שיתוף...
    קרא עוד...

    אתר זה משתמש בעוגיות בכדי לשפר את ביקורך ולספק לך מידע המותאם לתחומי העניין שלך. למידע נוסף על השימוש שלנו בעוגיות, עיין בהודעת הפרטיות שלנו.

    לא מסכימ/ה