צרו קשר
יש לכם שאלה? מלאו את הטופס ונחזור אליכם בהקדם.

    מיכל לוצאטו
    שותפה-מנהלת

    מסיבות שונות, לחברות בתחילת דרכן העוסקות במחקר ופיתוח קיים קושי בגיוס כספים מהשוק הפרטי.

    לשם כך, הוקמו מספר מסלולי סיוע לקבלת מענקים מהמדען הראשי (להלן: "המדע"ר"), הפועל מכוח החוק לעידוד מחקר ופיתוח בתעשייה, התשמ"ד- 1984(להלן: "חוק המו"פ").

    מענקים ממשלתיים הניתנים במסגרת מסלולים אלו נועדו לתת איתות חיובי למשקיעים, וליצור תמריץ להשקעה בחברות מתחילות העוסקות במחקר ופיתוח, אשר מהוות מרכיב חיוני בעידוד הצמיחה ובהתפתחות התעשייה עתירת הידע בישראל.

    לשכת המדע"ר היא זרוע של משרד הכלכלה, והכספים שמוענקים על ידי המדע"ר הם חלק מתקציב המדינה (תקציב המדען הראשי לשנת 2013-2014 הינו 1.3 מיליארד ₪. ב-2012 היה תקציב המדען הראשי בפועל, כולל תוספות, 1.5 מיליארד ₪).  

    כמו כן, לשכת המדע"ר היא הגורם שמיישם את החלטות הועדות המקצועיות של קרן המו"פ, השת"פ הבינלאומי, תכניות החממות הטכנולוגיות, תכנית תנופה, תכניות מגנ"ט, נופר, ותכניות מיוחדות אחרות.

    ההוראות החלות על מסלולי הסיוע השונים מעוגנות בהוראות שונות של מנכ"ל משרד הכלכלה, הקרויות "הוראות מנכ"ל".

    ככלל, המענק מתקבל כהלוואה לחברה, לתקופת פרויקט של מספר שנים, שאושרה על ידי המדע"ר. 

    בחלק מהמסלולים, המענק ניתן בתמורה להקצאת מניות בחברה ובחלקם, מתן המענק כפוף לתשלום תמלוגים למדע"ר ע"י החברה ממכירותיה העתידיות, או מתוך תמורה  שמתקבלת במקרה של אקזיט, במידה שהיא מצליחה להגיע לשלב זה, כהחזר המענק.

    מסלולי סיוע ומענקים עליהם נפרט לגבי מספר מסלולי סיוע ומענקים:

    • מסלול "מו"פ רגיל" על פי חוק המו"פ : על פי מסלול זה, ניתן מענק לחברות בשיעורים משתנים מהוצאות המו"פ לפרויקט (עד 66% מהוצאות המו"פ), בהתאם לסוג האזור (אזורים המוגדרים כ"רגילים" או "אזורי "פיתוח" על פי החוק,) וסוג המוצר המפותח, ובכפוף לתשלום תמלוגים למדינה.
    • מסלול תנופה (הוראת מנכ"ל 8.9): מסלול המיועד לסייע לממציאים, יזמים וחברות מתחילות לקראת מימוש הרעיון, לצורך עריכות פטנט, בניית אב טיפוס ראשי, הכנת תכנית עסקית וגיוס כספים ראשוני. מענק המדע"ר הינו עד לסך של 200,000 ₪ לתוכנית מאושרת.
    • מסלול חממות טכנולוגיות (הוראת מנכ"ל 8.3 ו- 8.4 (לגבי חממה ביוטכנולוגית), בעבר הוראת מנכ"ל 8.2) :
      • פרויקט החממות הטכנולוגיות רקם עור וגידים במשרד הכלכלה (משרד התמ"ת  דאז) ובמשרד האוצר בדצמבר 1990, בשיאה של עליית יהודי ברית המועצות. פרויקט זה השתמש במודל החממות העסקיות שהיה נהוג במספר מקומות בעולם, לצורך קליטת מדענים מקרב העולים החדשים מברית המועצות. בתחילת דרכן הוחזקו החממות על ידי מלכ"רים וגופים ציבוריים כמו רשויות מקומיות, מוסדות מחקר ואוניברסיטאות וגם אנשי עסקים פרטיים, כיום, לאחר הליך הפרטת החממות, שהחל בתחילת שנות ה- 2000, הן החממה והן חברות הפרויקט שבהן היא משקיעה, הן חברות פרטיות והמשקיעים בהן הינם חברות ומשקיעים פרטיים וקרנות הון סיכון. כיום קיימות בארץ 24 חממות טכנולוגיות (שכולן עברו הליך של הפרטה), שאחת מהן מוגדרת כחממה ביוטכנולוגית ואחת מהן מוגדרת כחממה תעשייתית, שסכומי המימון לגביהם הם שונים מחממות טכנולוגיות "רגילות" ותחתיהן פועלות במצטבר כ- 150-200 חברות פרויקט בכול זמן נתון.
      • מסלול החממות הטכנולוגיות מיועד לחברות "המבוססות על רעיון טכנולוגי שיש בו חדשנות ואשר מטרתו פיתוח מוצר בעל פוטנציאל שיווקי המיועד לשוק משמעותי", כדברי ההוראה, בכפוף לכך שייצור המוצר המפותח ייעשה בישראל, והקניין רוחני של הטכנולוגיה המפותחת לא יועבר לחו"ל (כיום העברת ידע לחו"ל אפשרית, אך כפופה למגבלות, כפי שיפורט בהמשך). את המענק מחזירה החברה כתמלוגים למדינה רק מתוך מכירותיה העתידיות או מתוך תמורה שמתקבלת במקרה של אקזיט, במידה שהיא מצליחה להגיע לשלב זה והחממה, כזכיין של המדע"ר מחזיקה בלא פחות מ- 20% בחברת הפרויקט. מענק המדע"ר הינו עד כ- 3,000,000 ₪ (תלוי בסוג הפרויקט ומיקום החממה).

    לא רק זכויות….

    למקבלי המענקים תחת מסלולי הסיוע השונים של המדען הראשי (המדע"ר) קיימות חובות שונות:

    • חובות דיווח (במקרה של שינוי בשליטה או שינוי בהחזקה בחברה שמקבלת את המענק), וקבלת אישורים לעסקאות עם משקיעים זרים (במקרה של שינויים בתוכנית המאושרת).
    • חובת תשלום תמלוגים למדינה במקרה של מכירת מוצר או במקרה של העברת הייצור לחו"ל (תשלום זה נדרש בחלק מהתוכניות והוא מחושב בהתאם לנוסחה הקבועה בתקנות).
    • חובת שמירה על דיני הקניין הרוחני בארץ (נדרשת התחייבות של החברה שמקבלת את המענק והיזמים כלפי המדע"ר, וכן התחייבות של משקיע זר במקרה של השקעה בחברת פרויקט בתנאים מסוימים).במסגרת תיקון חוק המו"פ החל מ- 2005 התאפשר לראשונה לחברה שקיבלה מענק להעביר ידע שפותח במסגרת תכנית מאושרת אל מחוץ לישראל במקרים ספציפיים הקבועים בחוק, המתייחסים למכירת הידע בלבד או מכירת החברה. העברת הידע כפופה לתשלום תמורה למדע"ר בהתאם לנוסחה הקבועה בחוק המו"פ, שהוגבלה בתקרות מקסימליות, בהתאם למקרה, בתקנות המו"פ.

    בדיקות שחשוב לבצע לפני פניה למדען הראשי

    לסיכום, לחברה בתחילת דרכה קיימות היום מספר אופציות לקבלת מענק מהמדען הראשי, וחשוב לערוך בדיקה ראשונית של המסלולים השונים באתר האינטרנט של המדע"ר על מנת לקבל החלטה מושכלת באם לפנות לסיוע זה

    מיכל לוצאטו
    שותפה-מנהלת

    מאמרים רלוונטיים

    צוות קבוצת לוצאטו עונה על שאלות והפעם: אילו זכויות קניין רוחני יש לרשום כדי לקבל הגנה?
    ישנן זכויות קניין רוחני אשר לא יכולות להיווצר ללא הליך בחינה ורישום כגון פטנט וזכות מטפחים.ישנן זכויות קניין רוחני אחרות, אשר כדאי לרשום על מנת לקבל הגנה רחבה ככל הניתן, אך הרישום כאמור אינו מנדטורי....
    קרא עוד...
    איך להגן על הסודות שלך? החשיבות של הסכם סודיות
    הסכם סודיות הינו מסמך חוזי מחייב, הנחתם בין שני צדדים או יותר, שמטרתו הגנה על מידע סודי של אחד או יותר מהצדדים, מפני הפצה, חשיפה או שימוש לא חוקיים במידע.מעבר להגדרה המשפטית היבשה, כדאי לזכור...
    קרא עוד...
    רישיון (LICENSE) ככלי למסחור קניין רוחני
    בתהליך של מסחור קניין רוחני, אנו למעשה מוציאים את נכסי הקניין הרוחני לשוק ויוצרים בעזרתם זרם הכנסות חדש. כך, זכויות קניין רוחני עשויות לספק לבעליהן תועלת מעבר למימוש ישיר של הזכויות, וזאת על ידי שיתוף...
    קרא עוד...

    אתר זה משתמש בעוגיות בכדי לשפר את ביקורך ולספק לך מידע המותאם לתחומי העניין שלך. למידע נוסף על השימוש שלנו בעוגיות, עיין בהודעת הפרטיות שלנו.

    לא מסכימ/ה