הקמתם סטארט אפ ואתה זקוקים למימון למיזם? הדרכים לגיוס כספים בשלבים הראשונים של מיזם הם ממשפחה וחברים (F&F), ממשקיעים פרטיים ("אנג'לים", שסכום הגיוס מהם הינו בד"כ עד 500,000 דולר ארה"ב), מקרנות הון סיכון, וכן מגופים שונים שמעניקים מימון על ידי המדינה (המדען הראשי, קרנות שונות וכו'). כדאי שתזכרו שיש מספר "כללי אצבע" שיסייעו לכם להציג את המיזם שלכם למשקיעים בצורה עניינית, יעילה, זהירה, ולהגיע ליעד שלכם כמה שיותר מהר- גיוס כסף עבור המיזם:
מיהו המשקיע?
בהנחה שיש מספר משקיעים שמתעניינים בכם בשלב זה, וקבעתם סבב פגישות, חשוב מאוד להשיג מידע על המשקיע הפוטנציאלי שלכם טרם הפגישה עימו- באיזה שוק הוא פועל, באיזה סוג מיזמים הוא השקיע בשנים האחרונות, באילו תנאי השקעה, האם מדובר במשקיע "אוהב סיכון" או "שונא סיכון", קורות חייו, אופיו וכו'. באם מדובר בקרן הון סיכון או בגוף השקעות אחר, חשוב להשיג מידע על נציגי הקרן/הגוף שאמורים להיפגש אתכם באופן אישי מעבר למידע על אופיים של הקרן /הגוף הפיננסי והדרך שבה הם מנהלים את תיקי ההשקעות שלהם.
לפני הפגישה עם המשקיע
אחרי שהשגתם את האינפורמציה הנדרשת, עליכם להתכונן לפגישה עם המשקיע. כיוון שאתם מעוניינים שהמשקיע ישמור את מלוא המידע שמועבר לו על ידכם בסודיות מוחלטת, מומלץ להחתים את המשקיע על הסכם סודיות לפני הפגישה. עם זאת, חשוב להדגיש, כי קיים סיכוי גבוה כי המשקיעים הפרטיים המנוסים ו/או הגופים הפיננסיים יציגו בפניכם נוסח של הסכם סודיות המנוסח על ידי יועציהם המשפטיים, מבלי שתינתן לכם אפשרות לנהל משא ומתן על נוסח זה. למרות זאת, מומלץ להתייעץ עם עורך דין בנוגע להסכם זה, על מנת להבין את הסיטואציה המשפטית אליה אתם נכנסים. כמו כן, באם ניתנת לכם האפשרות להציג בפני המשקיע נוסח של הסכם סודיות מוצע כי הסכם זה ינוסח על ידי עורך דין מטעמכם, אשר ינהל עם המשקיע משא ומתן על הנוסח המוסכם, במידת הצורך. מעבר לכך, חשוב מאוד לסמן כל פריט מידע שמוצג למשקיע בפגישה (בין אם מדובר במצגת, דוגמאות של המוצר וכו') כ"חומר סודי" על גבי הפריט וכן לא להשאיר פריטים סודיים אצל המשקיע אחרי הפגישה. בנוסף, יש לזכור כי שוק המשקיעים כיום מורכב ממשקיעים מיומנים שפוגשים כמות אדירה של יזמים נלהבים ונמרצים המנסים לשכנע אותם להשקיע במיזם שלהם. על כן, אתם צריכים להתכונן כיאות לשלב הפגישה על מנת להעביר את המסר שלכם באופן שהוא לא פחות ממושלם כדי ליצור יתרון תחרותי מול שאר היזמים הנפגשים עימו. כמו כן, יש לציין כי משקיעים בוחנים בזמן הפגישה את דרך המחשבה שלכם, יצירתיות, הבנה טכנולוגית, יכולת הבעה בעל פה, הדינמיקה שלכם בתוך צוות המציגים ועוד.
מצגת נכונה תביא תוצאות בהתאם
מצגת למשקיע צריכה לכלול באופן תמציתי את הרעיון העומד מאחורי המיזם שלכם ולתת למשקיע את כל המידע הדרוש לו בשלב הזה על מנת שירגיש מספיק נוח להשקיע בכם את כספו. כעיקרון, על המצגת לכלול פרזנטציה ממוקדת וקצרה של התוכנית העסקית של המיזם – פרטי הצוות המשתתף במיזם (כולל תפקידים של היזמים במיזם), קורות חייו של כול אחד מהיזמים, מודל עסקי- סקירת השוק בו מתעתד לפעול המיזם, פירוט על המוצר שעומד בבסיס המיזם, חסמי כניסה, לקוחות עיקריים, מתחרים עיקריים, הסכום שנדרש לתפעול המיזם, תקציב ועוד. מוצע שתתזמנו את המצגת שלכם לסדר גודל של 15 דקות או פחות ותהיו ערוכים לשאלות שונות שעשויות להעלות על ידי המשקיע בפגישה. וכפי שצוין, יש לזכור לסמן כל שקופית במצגת כ"חומר סודי".
הצלחתם לשכנע? הכינו מזכר כוונות
מזכר כוונות (Term Sheet, Letter of Intent, Memorandum of Understandings), הסכם השקעה – הצלחתם לשכנע את המשקיע להשקיע במיזם שלכם? מצוין, עברתם לשלב הבא – הסכם ההשקעה. לרוב, משקיעים יבקשו לחתום עם היזמים בשלב הראשון על מזכר כוונות, הכולל את כל תנאי ההשקעה הבסיסיים של המשקיע במיזם וקובע לוח זמנים לחתימה על מסמכי ההשקעה הסופיים. תקופת הביניים בין החתימה על מזכר הכוונות ומסמכי ההשקעה, מוקדשת לרוב לביצוע בדיקת נאותות על ידי המשקיע על המיזם וכן ביצוע פעולות נוספות המשתנות מעסקה לעסקה. יש חשיבות רבה לליווי משפטי בתהליך זה על ידי עורכי דין המיומנים בתחום ההייטק על מנת להימנע מעימותים משפטיים עם המשקיע בשלבים מתקדמים יותר.
בהצלחה!