צרו קשר
יש לכם שאלה? מלאו את הטופס ונחזור אליכם בהקדם.

    אהוד (אודי) לסלו
    שותף, ראש המחלקה המסחרית

    מהו הסכם סודיות?

    הסכם סודיות (NDA- Non-Disclosure Agreement) הינו הסכם בין הצדדים אשר מגן על המידע אשר נחשף במסגרת ההתקשרות ביניהם.

    כך למשל, יזם אשר מעוניין לחשוף את הרעיון שלו בפני שותפים פוטנציאליים, יוכל להגן על אותו הרעיון באמצעות הסכם הסודיות אשר יחייב את הצד השני לשמור את המידע בסודיות וימנע ממנו מלעשות במידע שימוש בלתי מורשה.

    המונח "מידע סודי" הוא רחב ויכול להתייחס בין היתר לידע, נתונים, תוכנות עסקיות, פטנטים, זכויות יוצרים, עיצובים, מסמכים ועוד.

    מטבע הדברים מונח זה אינו יכול לחול על כל המידע הקיים, והוא אינו כולל למשל מידע שהפך לנחלת הכלל או מידע שהיה ברשותו של מקבל המידע הסודי טרם מסירתו על ידי בעל המידע הסודי.

    מי צריך הסכם סודיות?

    הסכם סודיות יכול להיות שימושי במצבים עסקיים רבים, ולכן הוא מומלץ לכל אדם אשר מעוניין להגן על רעיונותיו, המצאותיו והמידע הסודי אשר ברשותו, והוא נפוץ במיוחד בתחילת הדרך העסקית, בשלב בו המידע טרם התגבש לידי קניין רוחני עליו ניתן להגן. מעבר לכך, חשוב להבין כי הסכם הסודיות אינו מגן רק על קניין רוחני, אלא גם למשל על מידע עסקי עליו לא ניתן להגן בדרך של רישום, להבדיל מפטנט למשל.

    על מי מוטלת החובה לסודיות בהסכם הסודיות?

    הסכם סודיות יכול שיהיה חד-צדדי או דו-צדדי. בהסכם חד-צדדי חובת הסודיות מוטלת על מקבל המידע, ואילו בהסכם דו-צדדי שני הצדדים מחויבים בחובת סודיות.

    מה כולל הסכם הסודיות?

    כאמור, הסכם סודיות כולל הגדרה של המידע הסודי שמועבר על ידי מוסר המידע למקבל המידע ואת החריגים לו. כלומר, ההסכם מגדיר איזה סוג של מידע יחשב כסודי, לרבות קביעת חריגים להגדרה זו, ולאיזו מטרה המידע מועבר. מומלץ שהגדרה זו תהיה הגדרה רחבה, ותכלול את כול סוגי המידע שיתקבלו על ידי מקבל המידע.

    כמו כן, הסכם סודיות כולל התחייבויות של מקבל המידע לגבי השימוש במידע הסודי, כולל מגבלות מפורשות על מקבל המידע בקשר לשימוש במידע, העתקתו, הפצתו וכו' וכן כולל התחייבות לגבי אבטחתו של המידע הסודי באמצעי אבטחה קפדניים.

    בנוסף, בהסכם סודיות יהיה סעיף המגדיר את תקופת ההסכם, כלומר, מהו פרק הזמן שמחייב את מקבל המידע לשמור את המידע הסודי בסודיות וכן התנאים שלפיהם יחזיר למוסר המידע את המידע הסודי שנמסר לו או ישמידו.

    לעיתים הסכם סודיות יכלול תניית אי-תחרות האוסרת על מקבל המידע להתחרות בעסקו של מוסר המידע לתקופה שנקבעה בהסכם.

    הסכם סודיות הינו ככל הסכם אחר וככזה, הפרתו על ידי צד מסוים יכולה לזכות את הצד השני בסעדים על פי החוק או על פי ההסכם (אם הצדדים קבעו במסגרת ההסכם פיצוי מוסכם).

    את מי לא צריך להחתים על הסכם סודיות?

    ככלל, כאשר נעזרים בשירותיו של איש מקצוע לו קיימת חובה אתית לשמור על סודיות – כגון עורך דין או עורך פטנטים, ההתייעצות המקצועית חוסה תחת החיסיון בין איש המקצוע ללקוח, ולכן אין צורך להחתים את איש המקצוע על הסכם סודיות, שכן אסור לו למסור את המידע או לעשות כל שימוש במידע שנמסר לו בניגוד לאישור הלקוח וזאת בהתאם גם לכללי האתיקה המקצועית.

    מהם הדגשים אליהם יתייחס עורך הדין בכתיבת הסכם הסודיות?

    הניסיון מוכיח כי לכל מיזם ולכל חברה – צרכים שונים ומגוונים בכתיבת הסכם הסודיות. לפיכך, אנו ממליצים בחום להתאים את הסכם הסודיות לסיטואציה הספציפית והאילוצים הישירים הנובעים ממנה.

    לאור האמור, בבואו להכין הסכם סודיות, עורך הדין יבחן על איזה מידע סודי ההסכם אמור להגן מבחינת לקוחו, מה הם הגבולות של הסודיות והיכן יכולות להיות פרצות בהסכם.

    בין היתר עורך הדין ישאל את עצמו ואת לקוחו:

    מה הגדרת המידע אותו אנו מבקשים לשמור בסוד? הגדרה מצומצמת מדי עלולה להשאיר "קצוות" שלא יהיו מכוסים על ידי ההסכם;

    איך מועבר המידע הסודי? חשוב לשים לב שכל דרכי ההתקשרות בין הצדדים בעניין הסודי מכוסות בהסכם; מה אורך תקופת הסודיות? בשים לב כי הסודיות יכולה להיות קצרה או ארוכה יותר מתוקפו של הסכם העסקה למשל; מתי מסירה של מידע לא תיחשב להפרת הסכם (למשל אם המידע הופך לנחלת הכלל); כיצד הצדדים מתכוונים לשמור ולהגן על המידע הסודי? חשוב לשים לב שכל צד מודע לחובותיו מתוקף ההסכם, והן כוללות גם את ההגנה על המידע ולא רק את אי גילויו באופן אקטיבי.

    כל זאת ועוד הן שאלות שהתשובות עליהן משתנות ממקרה למקרה ועל כן עורך הדין צריך לפעול מתוך ניסיונו ולרוב תוך שימוש ביצירתיות ומחשבה על מקרים עתידיים אפשריים.

    האם זה מספיק להוריד הסכם סודיות מהאינטרנט?

    על אף הפיתוי לקחת הסכם חינמי מהאינטרנט ולשנות רק את פרטי הצדדים – המציאות המשפטית מוכיחה כי מומלץ לפנות לעו"ד קניין רוחני ופטנטים אשר יתאים את ההסכם ולא לעשות שימוש בדוגמאות בסיסיות המצויות באינטרנט, שכן הסכם סודיות כמו הסכמים אחרים, מותאם לצרכים הספציפיים של הלקוח ולעיתים נוסחים המצויים ברשת עשויים שלא להתאים לנסיבות המסוימות של ההתקשרות בין הצדדים.

    לסיכום

    הסכם סודיות הוא אבן דרך חשובה בתחילתו של כל מיזם, והוא מאפשר ליזם (כמו גם לחברה) לנוע יותר בחופשיות ולייצר שיתופי פעולה מסחריים.

    הסכם סודיות טוב והוגן ידאג לתחום את הסודיות לגבולותיה הנכונים, ובכך לספק הגנה מתאימה אשר תעמוד במבחן הזמן. מעבר לכך, הסכם הסודיות מהווה מעין "מבחן ראשוני" ליחסי האמון שבין הצדדים.

    נכונות הצד השני לחתום על הסכם סודיות היא צעד חשוב בביסוס אותם יחסי האמון. בהתאם לכך, סירוב הצד השני לחתום על הסכם שכזה צריך להדליק נורה אדומה עבור היזם. חריג לכך היא כאשר היזם פונה לחברה גדולה ומבוססת, אשר מסרבת לחתום על הסכמי סודיות כחלק ממדיניות החברה, אשר נובעת הן מעמדת היתרון הברורה שלה והן עקב שיקולי יעילות (חברה מצליחה כמו גוגל למשל מקבלת פניות מיזמים באופן שוטף, ואילו הייתה מסכימה לחתום על הסכמי סודיות עם כל אחד, היה עליה להסיק צי של עורכי דין רק על מנת לעבור על הסכמים אלו). לעיתים לחברות גדולות אלו יש נוסח הסכם סודיות משלהן, ובמצב זה חשוב כי היזם יתייעץ עם עו"ד על מנת לוודא שהוא מבין את המסמך במלואו טרם חתימתו.

    אם אתם יזמים בתחילת דרככם אנו ממליצים בחום להשתמש בהסכם סודיות כאמצעי הגנה משמעותי (ולעיתים היחיד בנקודת זמן התחלתית) אשר יוכל לסייע לכם להגן על זכויותיכם.

    אהוד (אודי) לסלו
    שותף, ראש המחלקה המסחרית

    מאמרים רלוונטיים

    איך להגן על הסודות שלך? החשיבות של הסכם סודיות
    הסכם סודיות הינו מסמך חוזי מחייב, הנחתם בין שני צדדים או יותר, שמטרתו הגנה על מידע סודי של אחד או יותר מהצדדים, מפני הפצה, חשיפה או שימוש לא חוקיים במידע.מעבר להגדרה המשפטית היבשה, כדאי לזכור...
    קרא עוד...
    רישיון (LICENSE) ככלי למסחור קניין רוחני
    בתהליך של מסחור קניין רוחני, אנו למעשה מוציאים את נכסי הקניין הרוחני לשוק ויוצרים בעזרתם זרם הכנסות חדש. כך, זכויות קניין רוחני עשויות לספק לבעליהן תועלת מעבר למימוש ישיר של הזכויות, וזאת על ידי שיתוף...
    קרא עוד...
    מדוע המכס משחק תפקיד מכריע בשמירה על המותג שלכם?
    פיתוח מותג הינו תהליך ארוך, המלווה בהשקעה ובהוצאות רבות ומגוונות, ובמידה והמותג מצליח לתפוס תאוצה ולצבור ערך, ביכולתו להפוך לנכס בעל שווי כספי עצום. וככל נכס יקר, רצוי מאוד להכיר את הצעדים הנדרשים על מנת...
    קרא עוד...

    אתר זה משתמש בעוגיות בכדי לשפר את ביקורך ולספק לך מידע המותאם לתחומי העניין שלך. למידע נוסף על השימוש שלנו בעוגיות, עיין בהודעת הפרטיות שלנו.

    לא מסכימ/ה