צרו קשר
יש לכם שאלה? מלאו את הטופס ונחזור אליכם בהקדם.

    תחומי עיסוק

    בדיקת חופש פעולה (FTO)

    חופש פעולה, המכונה גם FTO (Freedom to Operate) או הזכות לשימוש, פירושו שיש לחברה את החופש המסחרי-משפטי לייצר, לשווק או למכור מוצר או שירות באזור ספציפי. מטרת הבדיקה של חופש הפעולה היא להבטיח כי מוצר או שירות העומדים בפני השקה אינם פוגעים בזכויות הקניין הרוחני של גורמים אחרים. 

    בשונה מחיפוש פטנטים – המבקש לבדוק האם המצאה זכאית להירשם כפטנט – בדיקת חופש פעולה בוחנת האם מוצר או שירות של לקוח עשויים להפר את זכויות הקניין הרוחני של צד שלישי בטריטוריה ספציפית. הבדיקה איננה מוגבלת רק לפטנטים, אלא עשויה לבחון האם אלמנט מסוים של המוצר, או שילוב של כמה אלמנטים יחדיו, עלולים להוות הפרה של זכויות קניין רוחני נוספות, כגון עיצוב, סימן מסחר או זכויות יוצרים.

    בחינה משפטית מסוג זה מצריכה הבנה משפטית מעמיקה וניסיון רב על מנת לספק ללקוח ייעוץ משפטי המותאם למצבו הספציפי. לדוגמה, עבור לקוח המעוניין להחדיר לשוק מוצר חדש, תידרש בחינה משפטית של מספר זכויות, כגון זכויות יוצרים, סימני מסחר ועיצובים, כמו גם של עוולות מסחריות כגון גניבת עין ופגיעה במוניטין. בחינה זו מתבססת לא רק על החקיקה הקיימת, אלא גם הפסיקה המעודכנת ביותר ותוצאותיה תלויות ביכולתו של הצוות המשפטי לנתח את המצב לאשורו על מנת לספק ללקוח הערכת סיכונים לגבי החשיפה המשפטית.

    בשל חשיבותה ומורכבותה של בדיקת חופש פעולה, חשוב לבצע אותה בזמן הנכון – לא מוקדם מדי כשהמוצר או השירות טרם התגבשו, ולא מאוחר מדי, למשל, לאחר תחילת הייצור והשיווק. בדיקת חופש פעולה אינה מספקת וודאות מוחלטת או הגנה מפני תביעות, אך היא יכולה להפחית משמעותית את החשיפה לתביעות הפרה, לספק הבנה לגבי השוק והמתחרים ולסייע ללקוחותינו להתמקד בטריטוריות מסוימות, תוך חיסכון בעלויות בטווח הקצר והארוך.

    למשרדנו ניסיון רב במתן חוות דעת משפטיות בנוגע לבדיקות חופש פעולה (FTO). יחד עם צוות עורכי הפטנטים מפירמת לוצאטו את לוצאטו מקבוצתינו, אנו מעניקים ללקוחותינו ייעוץ מקיף ומקצועי בכל הנוגע לחופש פעולה, החל מהשלבים הראשוניים ביותר ועד לשלבים המתקדמים והמאתגרים בחיי המיזם או החברה.

    שאלות נפוצות

    מהי בדיקת חופש פעולה (FTO)?

    תפקידה של בדיקת חופש פעולה (FTO) הוא לענות לשאלה האם זה ‘בטוח’ מבחינה חוקית לייצר או למכור את המוצר שלכם או להציע את השירותים שלכם במדינה מסוימת.

    עם זאת, חשוב להבין כי בדיקת חופש פעולה אינה מעניקה וודאות הגנה מוחלטת מפני תביעות, אך היא יכול להפחית משמעותית את החשיפה המשפטית ולחסוך בעלויות.

    מה ההבדל בין חיפוש פטנטים לבדיקת חופש פעולה (FTO)?

    למרות שיש חפיפה מסוימת בין בדיקת חופש פעולה וסקר פטנטים, מדובר בשתי בדיקות שונות, שהמטרות והמשמעויות שלהן שונות, הן מבחינה משפטית והן מבחינה מסחרית.

    חופש פעולה הוא למעשה בדיקה שמטרתה לבדוק האם קיימות זכויות של צד ג’ שיכולות להיות מופרות ע”י הפעילות של הלקוח, בעוד שסקר פטנטים עוסק בסיכוי לקבל פטנט על אמצאה מסוימת.

    מתי יש לבצע בדיקת חופש פעולה (FTO)?

    כמו בדברים רבים בחיים – התזמון הוא הכל, וחשוב לדעת מתי לבצע בדיקת חופש פעולה כך שלא תתבצע מוקדם מדי או מאוחר מדי.

    באופן כללי, בדיקת חופש פעולה יש לבצע לפני תחילת פעילות מסחרית וברגע שברור מה תהיה צורתו הסופית של המוצר/התהליך/השירות. חשוב להבין שכל שינוי יכול להשליך על תוצאות הבדיקה ועל המשמעויות המשפטיות והמסחריות, ולכן מועד הבדיקה הינו קריטי למיזם.

    אנו ממליצים להתייעץ עם עו”ד המתמחה בתחום על מנת להבין מהו המועד הנכון ביותר עבורכם.

    מאמרים רלוונטיים

    "לחיות את החזון" הפודקסאט של ד"ר אסתר לוצאטו ברדיוס 100FM על טכנולוגיה, אנשים וחברה. לפרקים המלאים:
    האזינו לכל הפרקים של "לחיות את החזון" - הפודקאסט של ד"ר אסתר לוצאטו ברדיוס 100FM.הפודקאסט עוסק באנשים שעומדים מאחורי יוזמות טכנולוגיות שהשפיעו על החברה או על סקטורים מסוימים, ושינו את חייהם ויתמקד ב"אני מאמין" של היזמים שהצליחו להגיע לחזון שלהם, באמצעות פיתוחים טכנולוגים, או בהגשמת מטרות חברתיות בעזרת טכנולוגיה. .
    קרא עוד...
    ״המשאב החשוב והיקר ביותר כיום הוא החדשנות הטכנולוגית״- ראיון של ד"ר אסתר לוצאטו לישראל דיפנס
    בשיחה עם ישראל דיפנס, שוטחת ד״ר אסתר (אתי) לוצאטו דוגמאות לפתרונות טכנולוגיים של התעשייה הביטחונית שהוסבו לעולם הרפואה בזמן מגפת הקורונה, מסבירה מהם העוגנים שבונים את האקוסיסטם הטכנולוגי הייחודי של ישראל, וגם מזכירה למה הגנה בפטנט היא כל כך קריטית
    קרא עוד...
    הקניין הרוחני מגיע לצפון – קבוצת לוצאטו פתחה סניף צפוני בקריית שמונה
    מרכז החדשנות של אראל מרגלית בקרית שמונה יאכלס סניף חדש של קבוצת לוצאטו שמתמחה בקניין רוחני, ותציע ליווי בתחום לחברות וסטארטאפים מתחום טכנולוגיות המזון והחקלאות
    קרא עוד...

    אתר זה משתמש בעוגיות בכדי לשפר את ביקורך ולספק לך מידע המותאם לתחומי העניין שלך. למידע נוסף על השימוש שלנו בעוגיות, עיין בהודעת הפרטיות שלנו.

    לא מסכימ/ה